سلامت

توصیه های مهم و علمی برای پیشگیری از سرطان

آنتی اکسیدان ها در سال های اخیر به دلیل مزایای بالقوه برای سلامتی، به ویژه در پیشگیری از سرطان و تومور، توجه علمی زیادی را به خود جلب کرده اند. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در خنثی کردن مولکول های ناپایدار و به حداقل رساندن استرس اکسیداتیو دارند.

به گزارش پایگاه خبری تیترچی، آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر استرس اکسیداتیو، نیروی محرکه التهاب و بیماری هایی مانند سرطان محافظت می کنند.

سلامت نیوز نوشت: رژیم غذایی سرشار از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند به طور بالقوه از شما در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کند.

استرس اکسیداتیو و سرطان

آنتی اکسیدان ها گروه متنوعی از ترکیبات هستند که اثرات مخرب رادیکال های آزاد را خنثی می کنند.

رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که هم در طی فرآیندهای متابولیک طبیعی و هم در پاسخ به عوامل محیطی (مانند سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی، تشعشع و رژیم غذایی نامناسب) تولید می شوند.

وقتی بدن رادیکال‌های آزاد را سریع‌تر از سم زدایی بدن تولید می‌کند، می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو شود. این استرس اکسیداتیو می تواند باعث آسیب سلولی شود و منجر به بیماری های مختلف از جمله سرطان شود.

استرس اکسیداتیو می تواند به DNA، پروتئین ها و لیپیدها آسیب برساند، مسیرهای پیام رسانی سلولی را مختل کند و التهاب را تحریک کند، که همه اینها می توانند در شروع و پیشرفت سرطان (و همچنین سایر حالت های بیماری) نقش داشته باشند.

استرس اکسیداتیو طولانی مدت همچنین ممکن است توانایی سیستم ایمنی برای از بین بردن سلول های بدخیم را مختل کند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

آنتی اکسیدان ها و پیشگیری از سرطان

اکنون که می دانیم سرطان در نهایت چگونه در بدن شکل می گیرد، بیایید در مورد اینکه چگونه آنتی اکسیدان ها به طور بالقوه می توانند این مسیر را کند یا حتی متوقف کنند، بحث کنیم.

آنتی اکسیدان ها قدرت خنثی کردن رادیکال های آزاد را دارند که باعث استرس اکسیداتیو می شوند. وقتی بتوانید استرس اکسیداتیو را محدود کنید و فعالیت این رادیکال های آزاد مضر را کاهش دهید، به طور بالقوه می توانید خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهید. به همین دلیل است که آنتی اکسیدان ها بسیار قدرتمند هستند! همانند روشی که کرم ضد آفتاب از شما در برابر اشعه های خورشید محافظت می کند، آنتی اکسیدان ها نیز از شما در داخل بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

مطالعات آزمایشگاهی متعدد پتانسیل آنتی اکسیدان ها را در جلوگیری از سرطان و رشد تومور نشان داده است. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و E، کاروتنوئیدها (پیش سازهای ویتامین A) و فلاونوئیدها با از بین بردن رادیکال های آزاد اثرات محافظتی نشان داده اند. این اثرات محافظتی شامل کاهش آسیب DNA، مهار تکثیر سلول های تومور، و القای مرگ سلولی در سلول های سرطانی است.

آنتی اکسیدان ها نه تنها باعث مرگ سلولی (آپوپتوز) در سلول های سرطانی می شوند، بلکه از سلول های سالم و طبیعی محافظت می کنند و از گسترش هر سلول سرطانی موجود جلوگیری می کنند!

ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان و برخی از فیتوکمیکال‌ها به‌طور انتخابی آپوپتوز را در سلول‌های سرطانی القا می‌کنند اما در سلول‌های طبیعی نه و از گسترش متاستاتیک جلوگیری می‌کنند، که نقش بالقوه آنتی‌اکسیدان‌ها را به عنوان کمکی در درمان و کنترل سرطان نشان می‌دهد.

استثناها

آنتی اکسیدان ها می توانند در پیشگیری از استرس اکسیداتیو بسیار قدرتمند باشند، اما پاسخ به آنتی اکسیدان ها بسته به ساختار ژنتیکی، عوامل سبک زندگی و وضعیت بیماری متفاوت است. برخی از مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها ممکن است در جمعیت هایی با پلی مورفیسم های ژنتیکی خاص یا در افرادی که در معرض سطوح بالایی از استرس اکسیداتیو قرار دارند، موثرتر باشند. به عبارت دیگر، آنتی اکسیدان ها ممکن است برای همه به یک اندازه موثر نباشند.

تفاوت های ظریف در ژنتیک و بیوشیمی بر نحوه واکنش هر فرد به آنتی اکسیدان ها تأثیر می گذارد. مهم است که به یاد داشته باشید که تحقیقات تا حدودی محدود است و مطالعات بیشتری برای درک بهتر رابطه بین آنتی اکسیدان ها و پیشگیری از سرطان مورد نیاز است.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان

توجه به این نکته مهم است که مصرف آنتی اکسیدان ها از طریق یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه های رنگارنگ، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات به طور مداوم نشان داده شده است که از سرطان محافظت می کند. اثرات هم افزایی آنتی اکسیدان ها (و سایر ترکیبات زیست فعال) در این غذاها ممکن است به خواص پیشگیری از سرطان آنها کمک کند.

بدیهی است که خوردن یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی رنگارنگ و خوش طعم با مجموعه ای غنی از گیاهان و ادویه ها به شما اطمینان می دهد که دوز روزانه آنتی اکسیدان خود را دریافت می کنید.

غذاهای گیاهی به طور قابل توجهی آنتی اکسیدان بیشتری در رژیم غذایی انسان نسبت به غذاهای غیر گیاهی دارند و میانگین محتوای آنتی اکسیدان بالاتر از میانگین محصولات گوشتی است.

در اینجا لیستی از غذاهای دارای بالاترین آنتی اکسیدان آورده شده است:

تمشک، زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، زغال اخته، سنجد، گیلاس، انار، مرکبات، سیب، آلومیوه ها
سبزیجات با برگ تیره، هویج، سیب زمینی شیرین، مارچوبه، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کنگر فرنگیسبزیجات
گردو، آجیل برزیل، دانه چیا، دانه کتانآجیل / دانه ها
میخک، دارچین، نعناع، ​​ریحان، کاین، پونه کوهی، رزماری، سماقگیاهان / ادویه جات ترشی جات
لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلیلوبیا
قهوه، شکلات تلخ/کاکائودیگر

نقش آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از سرطان پیچیده است. شواهد نشان می دهد که حفظ یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان و کاهش استرس اکسیداتیو هر دو به پیشگیری از سرطان کمک می کند.

ادامه تحقیقات برای به دست آوردن درک عمیق تر از رابطه بین آنتی اکسیدان ها و پیشگیری از سرطان برای بهبود استراتژی های بهداشت عمومی ضروری است. در همین حال، می‌توانید مصرف روزانه آنتی‌اکسیدان‌ها را با هدف خوردن حداقل 5 وعده در روز به شکل میوه‌های رنگارنگ، سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی افزایش دهید. شما می توانید از غذای خود به عنوان داروی بالقوه پیشگیری از سرطان استفاده کنید!

217

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا