علم و فناوری

تجربه متفاوت دی جی هوش مصنوعی Spotify / آیا جایگزینی برای دی جی‌های انسانی خواهد بود؟

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:








تجربه متفاوت دی جی هوش مصنوعی Spotify / آیا جایگزینی برای دی جی‌های انسانی خواهد بود؟


قابلیت دی جی هوش مصنوعی Spotify تلاش دارد تا تجربه‌ای مشابه یک دی جی واقعی را فراهم کند، در حالی که دی‌جی‌های واقعی می‌توانند انتخاب‌هایی متفاوت و متنوع داشته باشند، لحظاتی به‌یادماندنی خلق کنند و حتی الهام‌بخش شوند. این ویژگی‌ها برای سیستمی پیش‌برنامه‌ریزی‌شده ناممکن است.


فولاد سل



به گزارش تجارت نیوز،

یکی از تازه‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی که توجه‌ها را به خود جلب کرده، قابلیت دی جی هوش مصنوعی Spotify است. این ویژگی تلاش دارد تا تجربه‌ای مشابه یک دی جی واقعی را فراهم کند؛ پخش آهنگ‌ها بر اساس سلیقه کاربران و حتی خوش‌آمدگویی با آوردن نام آنها. اما آیا این تجربه می‌تواند جایگزین دی جی‌های واقعی شود؟

تفاوت تجربه دی‌جی انسانی؛ ارتباط و اکتشاف موسیقایی

در حالی که Spotify می‌تواند به کمک داده‌ها، سلیقه کاربران را پیش‌بینی کند، تجربه یک ایستگاه رادیویی مستقل با دی جی‌های واقعی چیز دیگری است. برای مثال، ایستگاه رادیویی KEXP در سیاتل نه تنها فضایی برای اکتشاف موسیقی، بلکه محلی برای جامعه‌پذیری و ارتباطات انسانی است. در این ایستگاه، انتخاب‌های موسیقی به واسطه سلیقه و شخصیت‌های منحصر به فرد دی جی‌ها انجام می‌شود. این لمس شخصی تجربه‌ای است که هر چقدر هوش مصنوعی هم که پیشرفته باشد، قادر به ارائه آن نیست. دی‌جی‌های واقعی می‌توانند انتخاب‌هایی متفاوت و متنوع داشته باشند، لحظاتی به‌یادماندنی خلق کنند و حتی الهام‌بخش شوند. این ویژگی‌ها برای سیستمی پیش‌برنامه‌ریزی‌شده ناممکن است.

ارتباط انسانی؛ نقش دی جی‌های واقعی در ایجاد حس نزدیکی

یکی از جنبه‌های مهم تجربه موسیقی با دی جی‌های واقعی، حس ارتباط و نزدیکی‌ای است که آن‌ها با مخاطبان خود برقرار می‌کنند. دی جی‌هایی مثل استوکس در KEXP تنها به پخش آهنگ‌ها نمی‌پردازند؛ آن‌ها از این فرصت برای برقراری ارتباط شخصی با شنوندگان بهره می‌برند. استوکس حتی تجربه‌های شخصی خود را در رادیو به اشتراک می‌گذارد و با داستان‌هایی مثل مسیر رسیدن به بهبودی شخصی‌اش، شنوندگان را به خود نزدیک می‌کند. هیچ هوش مصنوعی‌ای قادر به بازسازی این نوع تعامل و لمس مفهوم اجتماع نیست. ارتباط بین یک دی جی و شنوندگانش یادآور این موضوع است که به اشتراک‌گذاشتن موسیقی چیزی بیشتر از ردوبدل آهنگ‌های محبوب است؛ این تجربه‌ای مشترک که موجب پیوندهای عمیق می‌شود.

هوش مصنوعی در نقش همراهی بی‌کلام

البته، Spotify با هوش مصنوعی دی جی و سایر پلی‌لیست‌های الگوریتمی خود می‌تواند در مواقعی که کاربران نیاز به موسیقی پس‌زمینه دارند، مفید واقع شود این نوع پلی‌لیست‌ها متناسب با هدف ایجادشان است و نباید از آن‌ها انتظار داشت که با سلیقه شخصی انتخاب شده باشد. اما تلاش Spotify برای بازسازی تجربه یک دی جی واقعی با هوش مصنوعی، کمی مصنوعی به نظر می‌رسد. جذابیت یک دی جی واقعی در ارتباطات انسانی نهفته است، ویژگی‌ای که فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی، با وجود تمامی پیشرفت‌ها، نمی‌تواند به‌طور کامل به دست آورد.

محدودیت‌های هوش مصنوعی در جایگزینی دی جی‌های واقعی

در حالی که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می‌دهد، شرکت‌های فناوری مشتاق به ادغام آن در هر جنبه‌ای از زندگی ما هستند. از خودروها تا دستگاه‌های خانگی و جلسات مجازی، هوش مصنوعی وعده راحتی و کارآیی می‌دهد. اما در برخی زمینه‌ها، مثل جایگزینی دی جی‌های انسانی با هوش مصنوعی، محدودیت آنها آشکار می‌شود. در واقع، ارزش کیوریتور انسانی در عرصه‌های خلاقانه، به‌ویژه در موسیقی، چیزی است که هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزینش شود.

تجربه مشترک موسیقی؛ انسان یا هوش مصنوعی؟

در نهایت، این سئوال‌ها مطرح می‌شود که آیا واقعاً کسی به دی جی هوش مصنوعی که مثل انسان صحبت می‌کند، نیاز دارد؟ آیا کاربران به دنبال پیام‌های خودکار از سازندگان محتوا یا آواتارهای مجازی در جلسات هستند؟ بسیاری از مردم همچنان ارتباطات انسانی را بر تجربه‌های تولیدشده هوش مصنوعی ترجیح می‌دهند. پادکست‌ها نیز به همین دلیل جذابیت خود را حفظ کرده‌اند. موضوع آن‌ها درباره صحبت‌کردن افراد واقعی با یکدیگر است؛ مفهومی ساده که یادآور جمع‌شدن کنار رادیو برای شنیدن برنامه‌های موردعلاقه است.

در دنیای دیجیتال، در دنیایی که به‌طور فزاینده تحت سلطه هوش مصنوعی است، ارزش جنبه‌های جایگزین‌نشدنی خلاقیت و ارتباطات انسانی بیشتر به چشم می‌آید.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه علم و فناوری تجارت‌نیوز بخوانید.

آزمون استخدامی









منبع تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا