سلامت

به بهانه ابتلای قهرمان المپیک/ علایم اولیه سرطان پروستات چیست؟

به بهانه ابتلای قهرمان المپیک/ علایم اولیه سرطان پروستات چیست؟

به بهانه ابتلای قهرمان المپیک/ علایم اولیه سرطان پروستات چیست؟

به‌تازگی «کریس هوی»، قهرمان بریتانیایی دوچرخه‌سواری بازی‌های المپیک، اعلام کرد به سرطان پروستات پیشرفته مبتلاست و حداکثر ۴ سال بیشتر زنده نیست. اما علایم اولیه سرطان پروستات چیست تا با توجه به آنها بتوان جلوی پیشرفت بیماری و مرگ زودهنگام را گرفت؟

نادیا زکالوند: کریس هوی که ۱۱ بار موفق به دریافت مدال طلای المپیک شده است، در سن ۴۸ سالگی به سرطان پیشرفته پروستات مبتلا شده است که به گفته پزشکان، او فقط ۲ تا ۴ سال دیگر زنده خواهد ماند. درگذشته این بیماری معمولا مردان با سن ۷۰ سال به بالا را درگیر خود می‌کرد اما متاسفانه از دهه ۹۰ میلادی تاکنون، به سراغ مردان زیر ۵۰ سال هم رفته است.

به بهانه ابتلای قهرمان المپیک/ علایم اولیه سرطان پروستات چیست؟

به نظر می‌رسد که بیشتر موارد ابتلا به سرطان پروستات مانند سرطان‌های دیگر چندان ربطی به سبک زندگی از جمله، چاقی و بی‌تحرکی، ندارد. اما یکسری علایم وجود دارد که مردها با توجه به آنها، در صورت ابتلا می‌توانند در همان مراحل اولیه، این سرطان کشنده را تشخیص دهند.

درصورت تشخیص زودهنگام این بیماری، احتمال درمان بسیار افزایش می‌یابد.

پروستات، غده‌ای به اندازه گردوست و درست زیر مثانه قرار دارد و وجود آن در تولید مایع منی و انزال مهم است. به همین دلیل، رایج‌ترین علامت این بیماری، علایم ادراری است. از این علایم باید به تکرر ادرار در روز و شب، وجود خون در ادرار یا منی، درد یا سوزش ادرار، انزال دردناک، درد یا سفتی مکرر در ناحیه کمر، لگن یا بالای ران و چکه‌چکه آمدن ادرار اشاره کرد.

درواقع تغییر در چگونگی ادرار، یکی از مهم‌ترین علایم ابتلا به سرطان پروستات است.

یکی دیگر از علایم سرطان پروستات، اشکال و سختی در شروع ادرار است. جریان ضعیف‌تر از حد معمول ادرار و تلاش برای تخلیه کامل مثانه هم می‌تواند از علایم تشخیص زودهنگام این بیماری باشد.

علامت دیگر، ترشح بیش از حد آنتی‌ژن اختصاصی پروستات است که فقط از این غده ترشح می‌شود.

درضمن اگر فردی در ادرار یا منی خود خون مشاهده کرد باید بدون معطلی به پزشک مراجعه کند.

به بهانه ابتلای قهرمان المپیک/ علایم اولیه سرطان پروستات چیست؟

البته تمام علایم فوق نشان‌دهنده سرطان مرگبار پروستات نیست، بلکه ممکن است خبری از مشکلات خوش‌خیم پروستات می‌دهند که با مراجعه به مراکز درمانی می‌توانید به‌راحتی درمان شوید. نیمی از مردان در زندگی خود به این نوع بیماری‌های خوش‌خیم پروستات مبتلا می‌شوند.

با اینحال هریک از علایم فوق می‌توانند از علایم اولیه سرطان پروستات باشند.

از علایم پیشرفته سرطان پروستات هم باید به استخوان و کمردرد، بی‌اشتهایی، کاهش بی‌دلیل وزن، خستگی و درد در بیضه‌ها اشاره کرد.

با مشاهده کوچکترین علامت غیرطبیعی در بدن‌تان فورا به پزشک مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به این سرطان، فرصت درمان را از دست ندهید.

منبع:

dailymail

منبع خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا