اقتصاد و سرمایه

اگر ادعای دولت در باره بازگشت 10هزار کارخانه به چرخه تولید درست است،باید نرخ بیکاری کاهش یافته باشد

اگر ادعای دولت  در باره بازگشت 10هزار کارخانه به چرخه تولید درست است،باید نرخ بیکاری کاهش یافته باشد

علی اکبر علیزاده نماینده دامغان با تاکید بر اینکه روند اقتصادی کشور طی سالهای گذشته آسیب جدی دیده گفت: وقتی دولت فعلی شروع به کار کرد 27 هزار واحد صنعتی تعطیل یا نیمه تعطیل شدند که مفهوم آن بیکاری گسترده و نرخ رشد سرمایه گذاری خارجی ،صفر وحتی زیر صفر بود.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی درآمدی وجود ندارد ،مالیاتی دریافت نمی شود و فروش نفت طی اعلام رسمی 300 هزار بشکه در روز شد که پول آن را نمی توانستیم بگیریم و در این وضعیت بطور طبیعی ناترازی ایجاد شد.  

علیزاده گفت:دولت در چنین شرایطی برای حل مشکل، چاپ پول را انتخاب کرد که رشد نقدینگی از 463 هزار همت در سال 92 به 4500 هزار همت در سال 1400 رسید، یعنی سیل ویران گری که همه جا را تخریب کرد و اولین خرابی را در خودرو، مسکن، طلا و ارز بوجود آورد.

وی با تاکید بر اینکه مطابق شعار سال که مقام معظم رهبری انتخاب کردند تنها راه مهار نقدینگی و  اصلی ترین رفع مشکل  “تولید ، تولید و تولید” است خاطر نشان کرد: البته ادعا می شود که بیش از 10 هزار کارخانه به چرخه تولید باز گردانده شده ، اگر درست باشد اثراتش باید نرخ بیکاری را پایین بیاورد واشتغال بالا برود،این اتفاق در برخی مناطق افتاده است ، مثلا در سمنان کارخانه احیا شده اما نیرو ندارد و اینکه چرا کارگران به سر کار نمی آیند بحث دیگری است.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: عوامل با توجه به شاخص ها نشان می دهد نرخ رشد نقدینگی پایین آمده اما هنوز به درصد قابل قبولی نرسیده است. نرخ بیکاری یک رقمی شده و فروش نفت به وضعیت سابق برگشته اما در سفره مردم باید مشهود باشد. روند روبه بهبود است ولی بدانید 10سال خواب اقتصاد داشتیم.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا