ارز دیجیتال

اولین مطالبه بزرگ‌ترین استارتاپ‌های ایرانی از رییس‌جمهور: رفع فیلترینگ!

اکوایران: با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری، فعالان اکوسیستم استارتاپی مهم‌ترین خواسته خود از او را مطرح کردند، دسترسی به اینترنت آزاد و رفع فیلترینگ از سرویس‌ها و پلتفرم‌‌هایی است که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف فیلتر شده‌اند.

به گزارش اکوایران، «دسترسی به اینترنت آزاد و رفع فیلترینگ» اولین خواسته فعالان اکوسیستم استارتاپی از رئیس جمهور است. چندی پیش نزدیک به 140 بنیان‌گذار، مدیر عامل و فعال اکوسیستم استارتاپی در گزارشی که به همت کارنگ تهیه شد، مطالبات و پیشنهادهای خود را از دولت مسعود پزشکیان مطرح کردند.

کاررنگ امروز چهارشنبه ۲۴ مرداد، مشروح این مطالبات را در کتابی با عنوان «هفت مطالبه مهم اکوسیستم استارتاپی و نوآوری از رئیس‌جمهور» منتشر کرد. 

در این نظرخواهی که فعالان بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی و نوآوری برتر کشور، مانند دیجی کالا، علی بابا، دیوار، تخفیفان و… در آن شرکت کردند، 7 محور به عنوان جدی‌ترین مطالبات این فعالان شناسایی شد که «دسترسی به اینترنت آزاد و رفع فیلترینگ» با اختلاف در صدر این مطالبات قرار گرفت.

نامه سرگشاده تیرماه: فیلترینگ را پایان دهید

پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری رویکرد خاصی داشت. او تلاش کرد وعده ندهد و همین نکته را البته به برند تبلیغاتی خود تبدیل کند. اما با این وجود پزشکیان در چند زمینه نتوانست فاصله خود را با وعده دادن حفظ کند که یکی از آن‌ها قولی بود که برای ایستادن در مقابل فیلترینگ داد.

6056355

همین شد که پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری،‌ انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی تهران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور، خواستار اقدام برای رفع مشکلات و تحقق وعده‌های داده شده برای اکوسیستم استارتاپی کشور شد.

حالا با گزارش اخیری که منتشر شده است باز هم مشخص شد که مطالبه اول اکوسیستم استارتاپی ایران از پزشکیان، رفع فیلترینگ است. 

طبقه این گزارش، رفع فیلترینگ و افزایش سرعت و کیفیت اینترنت، اعتماد به بخش خصوصی و رفع نگاه امنیتی، بهبود فضای کسب و کار از جمله در حوزه مالیات و بیمه، توجه به ابرچالش مهاجرت نیروی انسانی، رفع تحریم‌ها و بهبود ارتباطات بین‌المللی در حوزه سرمایه‌گذاری و تنظیم‌گری درست در حوزه‌های نوظهور فناوری از مهم‌ترین موضوعاتی است که فعالان به عنوان مطالبات اصلی حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری از دولت چهاردهم مطرح کردند. 

photo_2024-08-14_15-04-50

دسترسی به اینترنت آزاد و رفع فیلترینگ

 بر اساس جدول منتشر شده مهم‌ترین مطالبه فعالان استارتاپی دسترسی به اینترنت آزاد و رفع فیلترینگ بوده است. رفع فیلتر پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب،‌ گوگل پلی، ایکس (توییتر)، ایسنتاگرام و… از مواردی است که قریب به اتقاق شرکت کنندگان آن را از رئیس جمهور خواستار شدند.

آنها با تاکید بر اینکه اینستاگرام در فروش آنلاین و رونق اقتصاد دیجیتال نقش بسیار مهمی دارد خواستار رفع فیلتر این پلتفرم شدند. رفع کامل محدودیت‌ها در دسترسی آزاد کاربران به اینترنت، ایجاد بستر مناسب و زیرساخت‌های اینترنتی، حذف اختلال‌های فراگیر در سیستم موقعیت‌یاب GPS و رفع کاستی‌های قانونی در حوزه امنیت داده‌های کاربران و حریم خصوصی از دیگر موضوعاتی است که در این حوزه به آن اشاره شده است.

بهبود و محدودسازی سیاست‌گذاری

تعداد تنظیم‌گران و تنظیم‌گری‌های غیرکارشناسانه از جمله دیگر چالش‌هایی است که پیش‌روی فعالان اکوسیستم وجود دارد. در سال‌های اخیر متأسفانه محدودیت‌هایی در استفاده از اینترنت، قوانین نامناسب در زمینه انتقال پول در صرافی‌های رمزارزی و دخالت‌ها و رویکردهای تنگ‌نظرانه در تعامل با کسب‌وکارهای جوان و نوپا اتفاق افتاده است.

بهبود فضای کسب‌و‌کار

مالیات،‌ بیمه،‌ صدور مجوز و… از موضوعاتی است که هر کسب‌و‌کاری با آن درگیراست. فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری نیز دراین زمینه با چالش‌های متفاوتی مواجه هستند. به عنوان مثال در حوزه مالیاتی آگاهی درستی از مفهوم پلتفرم‌ها وجود ندارد و باید دانش سازمان امور مالیاتی در این حوزه افزایش یابد.

یا سازمان تامین سازمان تأمین اجتماعی از تمام قراردادها برای حق بیمه قرارداد، مبلغی مطالبه می‌کند. این مبلغ برای پلتفرم های حوزه اقتصاد دیجیتال، که واسط بین کاربر نهایی و تولیدکننده اصلی هستند و با اشخاص حقیقی و حقوقی که قراردادهای فراوانی دارند، بسیار سنگین است و به این شرکت ها آسیب جدی وارد می کند.

رفع تحریم‌ها و توسعه بازار بین‌الملل

رفع تحریم ها که یک مانع جدی در مسیر رشد و دسترسی کسب‌و‌کارها به بازارهای جهانی است،‌ یکی دیگر از مطالبات جدی فعالان استارتاپی است، چرا که دسترسی به سرویس‌های بین‌المللی مانند خدمات کسب‌و‌کاری گوگل، گوگل ادز، کلادفلر و… به واسطه تحریم‌هایی که از مدت‌ها قبل برای ایران اعمالش شده عملا امکان‌پذیر نیست.

توجه به مهاجرت نیروی انسانی اکوسیستم

فعالان اکوسیستم از مسعود پزشکیان و تیم همراه او خواسته‌اند به موضوع مهاجرت نیروی انسانی توجه کنند و برای این چالش که هر روز جدی‌‌تر می‌شود راه‌حلی بیابند. مهاجرت نیروهای انسانی متخصص به کشورهای دیگر و همچنین پدیده دورکاری برای شرکت‌های خارجی در ازای دریافت حقوق دلاری باعث شده در چند سال اخیر بسیاری از شرکت‌ها در زمینه جذب نیروهای متخصص با مشکل مواجه شوند. چالشی که با ادامه‌دار بودن موج مهاجرت عمیق‌تر خواهد شد اما تاکنون از سوی حاکمیت راه حلی برای آن در نظر گرفته نشده است.

رفع نگاه امنیتی به پلتفرم‌ها

رفع نگاه امنیتی به پلتفرم ها و اعتماد به بخش خصوصی مطالبه‌ای است که 4 درصد از فعالان حوزه اکوسیستم آن را مطرح کردند . فعالان می‌گویند باید به جای نگاه امنیتی، این حوزه را به عنوان فرصتی در نظر گرفت که ظرفیت رشد ویژه‌ای دارد و در صورت توسعه می‌تواند منجر به بهبود شرایط اقتصادی کشور شود.

تسهیل ورورد استارتاپ‌ها به بورس

نتایج این گزارش نشان می دهد فعالان اکوسیستم استارتاپی خواستار تسهیل ورود استارتاپ‌ها به بورس نیز هستند. اخیرا تپسی به عنوان اولین شرکت در این زمینه توانست به بازار سرمایه راه پیدا کند و این اتفاق امید زیادی را در میان فعالان اکوسیستم ایجاد کرد که این روند ادامه‌دار باشد.  تسهیل این روند می‌تواند برخی از مشکلات کسب‌و‌کارها را در زمینه جذب سرمایه و خروج سرمایه‌گذاران حل کند.

سایر مطالبات

تعدادی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به موضوعاتی اشاره کردند که در هیچ کدام از طبقه بندی‌های یاد شده جای نمی‌گرفت. مطالباتی نظیر مبارزه با قاچاق، تقویت تجارت الکترونیکی رسمی، محدودسازی قیمت‌گذاری دستوری، عدم رقابت دولتی‌ها و خصولتی‌ها با بخش خصوصی،‌ رفع انحصارگرایی نیز از مطالبات دیگری است که از سوی فعالان اکوسیستم مطرح شده است.

آنها باور دارند تلاش رئیس جمهور برای بخش خصوصی واقعی و محدود کردن فضای رانت، انحصار و دخالت‌های شرکت‌های دولتی یا گاه خوصلتی،‌ می‌تواند مزیت‌های رقابتی واقعی را سازماندهی کند و تولید، واردات و صادرات را بهبود بخشد.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا