فرهنگ و هنر

ازدواج مرموز پابلو پیکاسو در هشتاد سالگی

پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی، 92 سال زندگی کرد. دوازده سال قبل از مرگش در سن 80 سالگی با مدل 35 ساله خود ژاکلین روک در کن فرانسه ازدواج کرد. اگرچه در این ازدواج بیش از 6 نفر حضور نداشتند و در نهایت برای جلوگیری از درز کوچکترین اخبار به خبرگزاری ها انجام شد اما تنها پس از 11 روز صدای بمب در فرانسه به صدا درآمد.

به گزارش خبرگزاری تیترچی؛ با مرگ پیکاسو در 8 آوریل 1973 (19 آوریل 52)، ژاکلین نتوانست نبود او را تحمل کند و سه سال بعد با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد. روزنامه اطلاعات روز یکشنبه 15 فروردین 1340، چهارده روز پس از انتشار خبر ازدواج مرموز پیکاسو، به نقل از خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت:

چگونه پابلو پیکاسو، نقاش بزرگ معاصر، در سن 80 سالگی با منشی 35 ساله خود در کن ازدواج کرد؟

در نیس اعلام شد که پابلو پیکاسو مرموزترین ازدواج سال را انجام داده است. در روز دوم اسفند [پنج‌شنبه ۱۱ اسفند ۳۹] او با ژاکلین دوک که الگوی فعالیت های او بود، بدون کوچکترین سر و صدایی و تنها در 13 مارس ازدواج کرد. [دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۳۹] پس از آن بود که خبرنگاران توانستند به این موضوع پی ببرند.

پابلو 80 ساله در مقابل شهردار والوریس با ژاکلین که 35 سال سن دارد و پنج سال است شریک زندگی او بوده ازدواج کرد. در این مراسم که بیش از پنج دقیقه به طول انجامید، تنها شش نفر حضور داشتند: شهردار، پابلو و ژاکلین و شاهدان این ازدواج که شامل یک وکیل ساکن در کان بود که دوست پابلو و همسرش و منشی شهرداری والوریس پابلو پیکاسو همیشه لباس پشمی می پوشید.

دادستان محلی با کمال میل موافقت کرد که به درخواست پابلو پیکاسو از انتشار این خبر جلوگیری کند. پس از پایان مراسم، پابلو و ژاکلین با ماشین به ویلای شخصی خود به نام LaCaliforni رفتند. این ویلا در کن واقع شده است.

چرا پیکاسو می خواست خبر ازدواجش منتشر نشود؟ دلیل ساده ای داشت؛ پیکاسو نمی خواست این خبر در اطراف او سروصدا ایجاد کند. پس از این شهردار والوریس یاد ازدواج چند سال پیش علی خان افتاد [شاهزاده‌ی پاکستان] و ریتا هیورث [سوپراستار آمریکایی] چه غوغایی در این شهر کوچک به پا کرد.

پیکاسو هنگام خروج از شهرداری گفت:

– می خواستم بدون خبرنگار ازدواج کنم و برای اولین بار موفق شدم.

ژاکلین روک همسر دوم پیکاسو است. پیکاسو ابتدا، طبق آیین ارتدکس، با اولگا کوکلودا، بالرین گروه دیاگیلف سیتی ازدواج کرد. اولگا در سال 1956 درگذشت. او در زمانی که نقاش معروف به سبک کلاسیک و بر اساس قوانین مکتب «انگو» نقاشی می کرد، از پیکاسو الهام گرفت.

ژاکلین، همسر جدید پیکاسو، زنی زیبا با چشمان درشت سیاه است که قبل از ملاقات با پیکاسو در مغازه ای در والوریس فروشنده بود. زمانی که پیکاسو را ملاقات کرد، از همسر سابقش طلاق گرفت و پیکاسو رابطه خود را با زن و نقاش جوانی به نام فرانسوا ژیلو قطع کرد. ژیلو از پایان جنگ جهانی دوم همیشه در کنار این نقاش بزرگ بود.

پیکاسو نقاشی های انتقالی از ژاکلین روک ساخت. طولی نکشید که یک رابطه عاشقانه بین این مدل و نقاش اتفاق افتاد و پس از آن این دو با هم ازدواج کردند.

25957

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا