علم و فناوری

ادعای جدید وزیر ارتباطات: توانایی میزبانی از ۱۰۰ میلیون کاربر در پیام رسان های داخلی داریم

به گزارش تجارت‌نیوز،عیسی زارع‌پور در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۳ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در مورد میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور در اجرای بند (۸) ماده (۲۲) آئین نامه داخلی مجلس گفت: با همراهی و همدلی و پیرو قوانین بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، همچنین برنامه هفتم توسعه همه دستگاه‌ها مکلف به ارائه خدمات الکترونیک شده بودند لذا با پیگیری‌های وزارت ارتباطات و سازمان امور اداری و استخدامی در حال حاضر پنجره خدمات دولت هوشمند راه‌اندازی شده و بیش از ۷۰ درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی و از طریق این پنجره واحد در اختیار مردم قرار دارد.

وزیر امور ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه همچنین حدود ۵۰۰ خدمت به صورت هوشمند ارائه می‌شود، تأکید کرد: ارائه خدمات هوشمند باعث شده تا نیاز به مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌ها کاهش یابد و هیچ کارمندی در ارائه این خدمات مداخله‌ای نداشته باشد.

وی تأکید کرد: بنابراین در حال حاضر ۹۹ درصد دستگاه‌ها به این پنجره متصل شده‌اند و تنها یک دستگاه یعنی وزارت امور خارجه آن هم به دلیل ایرانیان خارج از کشور که مسائل مربوط به خود را دارند به این شبکه متصل نشده است. همچنین دستگاه‌های قضایی و پلیس تمامی خدمات خود را به این پنجره متصل کرده‌اند. همچنین تاکنون ۴۸ میلیون نفر از مردم در این پنجره احراز هویت شده‌اند و از خدمات این پنجره واحد استفاده می‌کنند.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه ۷۰ درصد از افراد بالای ۱۸ سال حداقل یک بار به پنجره خدمات دولت هوشمند مراجعه کرده‌اند، بیان کرد: از این رو این پنجره حداقل روزانه ۳ میلیون نفر استفاده‌کننده دارد.

زارع‌پور با اشاره به لینک شدن دستگاه‌های دولتی به هم تأکید کرد: برای اینکه خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه شود لازمه این کار این است که دستگاه‌ها با هم ارتباط داشته باشند، این مسئله از جمله درخواست‌های مقام معظم رهبری بوده و چندین بار در فرمایشاتشان به آن اشاره کرده‌اند، لذا در این مدت و به پشتوانه قانونی که مجلس به تصویب رساند عدم ارائه اطلاعات از سوی یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد و همچنین تعداد تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات به ۸ میلیارد تراکنش در سال گذشته رسید که رشد صعودی داشته است.

وزیر امور ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین به موجب قانون برنامه هفتم توسعه مقرر بود تا پایان برنامه هفتم سالی ۲۰ واحد درصد خدمات دستگاه‌ها هوشمند شود و بدون مراجعه حضوری و برخط و همچنین بدون مداخله انسانی باشد. با ریل‌گذاری که صورت گرفته در پایان سال جاری به حداقل ۳۰ درصد دست پیدا  کرده و زودتر از اتمام برنامه هفتم توسعه تمام خدمات دولت هوشمند خواهد شد. به واقع پنجره ملی خدمات هوشمند شاید در ۲۰ الی ۲۵ کشور آن هم با این کیفیت مستقر نیست، لذا ما سعی داریم روز به روز به کیفیت این خدمات الکترونیکی بیفزاییم که می‌تواند موجب حذف امضاهای طلایی و از بین رفتن زمینه‌های فساد شود.

وی با اشاره به مبحث شبکه ملی اطلاعات در کشور بیان کرد: این مسئله بیش از ۱۵ سال است که از سوی مقام معظم رهبری از دولت‌ها مطالبه می‌شود. این شبکه در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم و بر اساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی، در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه با اشاره به حمایت از سکوهای داخلی بیان کرد: به جهت حمایت وزارت ارتباطات تعداد کاربران فعال سکوهای داخلی بین ۵ تا ۱۰ برابر افزوده شده است. به عنوان مثال در حال حاضر کاربران پیام‌رسان ایتا ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است، همچنین ترافیک و میزان مصرف مردم در پیام‌رسان‌های داخلی بیش از ۱۰ برابر شده است.

زارع‌پور گفت: ما می‌توانیم حداقل صد میلیون کاربر را در پیام‌رسان‌های داخلی میزبانی کنیم، این در حالی است که پیشتر آرزوی مسئولین این بود که ما یک پیام‌رسان ۲۰ میلیونی داشته باشیم اما امروز بیش از ۴۰ میلیون نفر از پیام‌رسان‌های داخلی در ماه استفاده می‌کنند.

 

سبدگردان آسمان








منبع تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا