ارز دیجیتال

آغاز فعالیت رقیب قدرتمند استارلینک

اکوایران: شرکت آمازون نخستین بخش از ماهوراه‌های خود را به فضا پرتاب کرد تا از این پس بتواند به مشتریان خود خدمات اینترنت ماهواره‌ای ارائه دهد، درست مانند کاری که استارلینک انجام می‌دهد.

به گزارش اکوایران، شرکت آمریکایی آمازون متعلق به جف بزوس، برای نخستین‌بار 27 ماهواره را که بخشی از پروژه اینترنت ماهواره‌ای خود موسوم به «کویپر» است، در روز سه‌شنبه (9 اردیبهشت) به فضا پرتاب کرد. 

به نوشته رویترز، پروژه کویپر که از مدت‌ها قبل به تأخیر افتاده بود، از فلوریدا به فضا پرتاب شد تا یک شبکه اینترنت ماهوراه‌ای که به رقابت با استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک خواهند پرداخت، سرانجام فعالیت خود را آغاز کند. 

این‌ها نخستین بخش از 3 هزار و 236 ماهواره‌ای هستند که آمازون می‌خواهد به مدار پایینی زمین پرتاب کند. پروژه کویپر به ارزش 10 میلیارد دلار، در سال 2019 معرفی شد تا اینترنت پهن‌باند از فضا برای مصرف‌کنندگان، کسب‌وکارها و دولت‌ها در سراسر جهان فراهم شود؛ مشتریانی که اسپیس‌ایکس سالهاست با اینترنت قدرتمند استارلینک خود به دنبال آن‌ها بوده است. 

این 27 ماهواره‌ با راکت اطلس 5 شرکت «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی» در ساعت 7 عصر به وقت محلی به فضا پرتاب شدند. این ماهواره‌ها قرار بود در 9 آوریل (20 فروردین) به فضا پرتاب شوند، اما آب‌وهوای بد مانع این کار شد. 

کویپر بدون شک بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که آمازون تاکنون روی آن سرمایه‌گذاری انجام داده است و آن را در مقابل رقبایی از جمله استارلینک و ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی جهانی مانند AT&T و T-Mobile قرار داده است. 

آمازون انتظار دارد چندین ساعت یا حتی چند روز پس از این پرتاب، به‌طور عمومی نخستین ارتباط خود با تمام این ماهواره‌ها را از مرکز عملیات مأموریت خود در ردموند واشنگتن تأیید کند. اگر وضعیت طبق برنامه‌ها پیش برود، این شرکت آمریکایی می‌خواهد در طول سال جاری میلادی خدمات اینترنت ماهواره‌ای را به مشتریان ارائه دهد.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا